VI Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga
Świdnica, Kościół Pokoju pw. św. Trójcy
Skrzypce romantycznie – 6.07.2021

 

6 lipca w świdnickim Kościele Pokoju odbył się trzeci koncert podczas trwającego VI Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga. Po koncercie uczniów i inauguracyjnym koncercie Zuzanny Bator wraz z akordeonistami: Maciejem Zimką i Wiesławem Ochwatem, przyszedł czas na koncert pt. ,,Skrzypce romantycznie”.

Wtorkowy wieczór zgromadził – ku uciesze organizatorów – liczną grupę słuchaczy. Tę muzyczną ucztę wzbogaciły dodatkowo wszelkie detale architektoniczne i nastrój panujący we wnętrzu XVII wiecznej świątyni. Koncert nie odbyłby się bez instrumentów i co jasne wykonawców, toteż warto poświęcić im parę słów. Skrzypce ożywiły się dzięki Maksymilianowi Grzesiakowi – absolwentowi Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, laureata wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, natomiast za kontuarem 62-głosowych, symfonicznych organów firmy Schlag&Sohne zasiadł Maciej Bator, który oprócz działalności koncertowej, na co dzień pełni funkcję kantora tejże świątyni.

Maksymilian Grzesiak i Maciej Bator
Maksymilian Grzesiak i Maciej Bator, Kościół Pokoju w Świdnicy – fot. Marcin Trzpiot

Koncert otworzyły potężne brzmienia Variations de Concert, Op. 1 – Josepha Bonneta (1884–1944), gdzie przez techniczne partie manuałowe i pedałowe, próbkę swoich umiejętności od samego początku mógł pokazać Maciej Bator. W dalszej części koncertu usłyszeliśmy jeszcze dwie kompozycje tego francuskiego kompozytora i organisty – Elfes oraz Chant de Printemps. Reszta kompozycji przedstawiła organy, już nie jako instrument główny, a subtelnie brzmiący – akompaniujący skrzypcom. Maciej Bator w duecie z Maksymilianem Grzesiakiem zaprezentowali Prelude, Op. 28, No. 4 i No. 15 Fryderyka Chopina (1810–1849), oraz Berceuse, Op. 38 Camille Saint-Saens’a, którego 100-rocznicę śmierci w tym roku obchodzimy. Dalej, także w duecie organowo-skrzypcowym, usłyszeć można było jeden z najbardziej znanych i popularnych utworów F. Chopina – Nocturne, Op. 9, No. 2, a także Melodie Op. 16, No. 2 Ignacego Jana Paderewskiego (1860–1941) i Allegro molto ed appasionato Edvarda Griega (1843–1907).

Wszystkie te kompozycje na dwoje instrumentów, to transkrypcje autorstwa wykonawców koncertu – Maksymiliana i Macieja, którzy od pewnego czasu opracowywali je na podstawie transkrypcji na skrzypce i fortepian, a samym założeniem koncertu było – jak wspomniała prowadząca koncert Zuzanna Bator – aby pokazać ,,jak skrzypce potrafią śpiewać”.

 

Maksymilian Grzesiak i Maciej Bator
Maksymilian Grzesiak i Maciej Bator, Kościół Pokoju w Świdnicy – fot. Marcin Trzpiot

Wyjątkową w tym koncercie była możliwość usłyszenia nie tylko majestatycznie i subtelnie brzmiących organów w utworach na nie przeznaczonych, lecz także w ich połączeniu ze skrzypcami, co dało możliwość usłyszenia kompozycji, których na co dzień raczej w tym duecie i brzmieniu nie usłyszymy. Zabytkowa świątynia po raz kolejny wypełniła się piękną muzyką, którą usłyszeć można było także dzięki transmisji w mediach społecznościowych. Aby jednak w pełni ją zrozumieć, odebrać i dać się jej ponieść, w imieniu organizatorów zapraszam serdecznie do przeżycia pozostałych koncertów Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga w murach świdnickiego Kościoła Pokoju.

Jakub Karmelita
UO muzykologia